Game Genres RPG
Joost Blatter en Roman van der Haven
DVTG 1 Februari 2002

 

In grote lijnen De Geschiedenis van RPG.

Roleplaying

RPG betekent Role Playing Game. Dit wil zeggen dat de speler zich waant in een andere gedaante in een fictieve wereld.

De RPG is ontstaan uit de in de jaren 70 bedachte, interactieve spellen zoals Dungeons and Dragons. Dit waren spellen, zonder bord, zonder computer met als belangrijkste elementen de spelers met hun fantasie en inlevingsvermogen, de dobbelstenen en een boek met richtlijnen (regels) m.b.t het spel.

Bij zo

Het typische van dit spel is dat de speler zelf bepaald hoe het karakter ergens op reageert, of wat ie doet of zegt, zolang het wel binnen de regels blijft, om het een beetje realistisch te houden. Deze regels staan in het spelers handboek, en hebben betrekking op de karakter generatie, de regels voor gevechtssituaties, het monetaire systeem van de wereld waarin gespeeld wordt, uitrusting en wapens welke gebruikt kunnen worden (met hun eigen eigenschappen) en algemene richtlijnen voor het spelen in een fantasie wereld.

Bij dit spel draait het erom dat de spelers het idee hebben dat zij alle beslissingen nemen en door hun eigen acties in een avontuur terecht komen.


Het doel

Anders dan bij

Verschillende soorten Roleplaying games:

-Dungeons and Dragons, Advanced Dungeons and Dragons

-Middle Earth Role Playing

-Star Wars Roleplaying


RPG naar computer:

RPG staat er nogal om bekend dat het veel middeleeuwse fantasie gebruikt. Kerkers, draken, elven, magiërs, schatten, trollen, spells etc. Het is allemaal typerend voor de RPG games. Deze computergames hebben als basis de semi-adventure text-game ADVENT, en de hiervoor beschreven spellen van RolePlaying.

Door ADVENT veranderde de computer in de spelleider die rolde met de dobbelstenen, en daardoor de uitslagen van jouw gevechten bepaalde.

Wat de eerste echte computer RPG was is niet echt bekend maar ik zal een paar verschillende RPG Games behandelen vanaf 1987 tot nu.

Twee RPG

The Legend of Zelda

De computer RPG

Deze RPG had duidelijke graphics en had een zeer onlinear verhaal. De speler kon dus overal heen lopen en werd niet

Verdere ontwikkeling van Zelda zie artikel



Baldur

Ook de Personal Computer kende zijn RPG. Een van de bekendste voorbeelden hiervan is de RPG genaamd Baldur


Bij een RPG plaatst de speler zich in een karakter in het spel. Een RPG is ook daarom enorm onlinear. De wereld waarin je personage leeft, of rondzwerft heeft voor je gevoel geen grenzen en de keuzes die je maakt zijn van je eigen belang (m.b.t de regels van RPG). Bij de meeste RPG Games wordt je niet zichtbaar gestuurd door een verhaal, maar verkrijg je indirect informatie van de bevolking om je heen. Door met je omgeving te communiceren leer je veel over wat er aan de hand is en wat je te doen staat. Want anders dan bij de niet-computer RPG

RPG

MMORPG

De tegenwoordige Role Playing Computer games zijn zeer bekend om hun multiplayer mogelijkheid. Hierdoor kunnen de spelers spelen via het internet. Deze type RPG wordt ook wel MMORPG (Massive Multiplayer Online Role Playing Games) genoemd.

Enkele namen van MMORPG zijn:

Ultima Online
Asheron's Call
Underlight
Empiriana
Furcadia
Lords of Empyria
The Odyssey
Everquest
Chrysalis
Twilight Lands
Illusia
Rubies of Eventide
The Awakening Project
Tsunami Realms
Ethereal

Door deze manier van RPG kunnen RPG-fans nog dichter bij de ware aard van RPG komen. Het spel heeft door de multiplayer mogeljkheid geen einde meer gekregen en het verhaal speelt zich voort op de karakters die het spel spelen. Spelers over de hele wereld komen bij elkaar om RPG te spelen in een fictieve wereld waar ze in kunnen loggen. Zolang de spelers ingelogd zijn, vertolken zij de rol van de persoon in die andere wereld.

Voorbeelden van Ultima Online

Artikelen:

The History of Zelda
RolePlaying

Boeken:

Trigger Happy
Joystick Nation
Hamlet on the Holodeck

Over RPG...

Een Rpg, wat is dat. Het is een afkorting voor Role Playing Game. Je speelt dus een rol. Een Game genre waarin je als speler de rol inneemt van een personage. En verder? De definitie van een RPG is net zoals bij andere genres niet al te eenvoudig aan bepaalde richtlijnen te binden, daar binnen RPG's veel variaties bestaan, en er ook regelmatig sprakke is van een crossover met andere genres, bijvoorbeeld adventures en de action variant daarvan. Maar ook al puur binnen de gesloten wereld van de RPG zijn er verschillende variaties te vinden. Eenvoudig onder te verdelen onder de computer variant en de pen en papier variant, dat ook veel gespeeld wordt. Binnen de computer "afdeling" is er voor mij nog een onderscheiding te vinden, Pc en console based RPG. Daar er naar mijn mening veel verschil is tussen deze 2. Maar desondanks al die verschillen en variaties, wat is het wat een RPG een RPG maakt.

Een Rpg volgens mijn defenitie is een spel waarin je als speler in de rol wordt geplaatst van een Personage. Vaak een personage met een geheimzinnige voorgeschiedenis en een nog onduidelijkere toekomst. Deze personage, vaak een persoon in strijd met het "kwaad" of een ander doel in zicht, dien jij als gamer te helpen dat doel te berijken. Dit vindt meestal plaats binnen een plot dat al vast ligt voordat je aan het spel begint, op z'n minst in grote lijnen. Desondanks wordt er gepoogd de speler binnen het spel zoveel mogelijk vrijheid te geven, of het idee die vrijheid te hebben. Dit wordt gedaan door bijvoorbeeld de ruime vrijheid in het ontdekken en betreden van de wereld waarin je speler zich plaatsvindt. De non-lineare volgorde waarin doelen berijkt dienen te worden. En de vrijheid waarin je je karakter kan laten ontwikkelen. In principe, zou een RPG een simulatie zijn van een fantasiewereld waarin je de vrijheid hebt te doen en staan waar je wilt. Maar dat is het zelden of nooit, in ieder geval niet in de huidige computerspel varianten het geval.

De essentie van een Rpg ligt bij het exploren van je wereld en berijken van je doel. in een Rpg, is er de vrijheid over een wereld te reizen, van stad tot stad, etc. Vaak bestaat er de mogelijk om elk huisje te betreden, om elk hoekje te kijken, en met elk wereld bewoner een gesprek aan te gaan. In sommige gevallen kan dit oppervlakkig zijn, en slechts bestaan uit een klein percentage van de wereld waarin je je verkeerd. In andere gevallen kan deze vrijheid tot in de kleinste details reiken.

Verder is het meestal het geval dat je tijdens je tocht in contact komt met andere key characters binnen je wereld. Deze kun je vervolgens tot je reisgezelschap voegen en tot je spelkarakters benoemen. Vaak is een juiste samenstelling van je gezelschap van groot belang op je succes binnen je strijd. Daar elk karakter een bepaalde rol inneemt binnen het groepje. Zo zal de ene karakter veel beter omgaan met magie en heelkrachten dan de ander die veel beter zal omgaan met zijn wapens.

Tijdens deze exploratie van je speelwereld en streven naar je doel ontwikkelt je karakter. Binnen een Rpg dien je per bepaalde percentage van de game een bepaalde level te hebben berijkt, een level van ontwikkeling van je karakter. Ervaringspunten. Punten die je kunt verdelen over verschillende skills die je karakter kent. Des te meer ervaring, des te sterker, sneller of "slimmer" je karakter zal worden. En des te gemakklijker het zal zijn je doel te berijken. Deze ervarings punten dien je te ontvangen via gevechten met monsters en andere wereldbewoners. Meestal wordt het vormgegeven in de vorm van een meter die zich na ieder gevecht steeds meer opvult. Des te meer na hoe sterker de vijand is geweest. Een andere wijze van het opwaarderen van je karakter kan plaatsvinden door het verzamelen en toeverdelen van gevonden of ontvangen items binnen je speelwereld. Deze items bestaan meestal uit wapens, beschermende kleding en voorwerpen, en ook spreuken.

Het aangaan van gevechten is dus een belangerijk middel in het vorderen van het spel. Het zorgt voor het ontwikkelen van je character, ontvangen van items, en het vorderen van het verhaal. Gevechten binnen een Rpg kunnen in 2 vormen worden vormgegeven, turnbased en realtime. Realtime staat voor directe gevechten binnen het spel, gevechten zijn opgenomen binnen de rest van het spel, en zijn gebasseerd op de speltechniek van een vechtspel. De speler heeft dus de vrijheid om weg te lopen van een vijand, om hem heen te lopen en van alle zijdes aan te vallen. In Rpg's is er vaker sprakke van een turnbased vechtsysteem. Zeker bij consolebased Rpg's. Dit is een veel uitgebreider vechtsysteem, en daarmee vaak ook veel tactischer. Binnen dit gevechts systeem om en om uitgevoert. Ieder van je team leden krijgt de keuze uit verschillende aanvallen gebasseerd op wapen en magie, of keuze van een item. Vervolgens reageert de vijand. Elk aanval zorgt ervoor dat er een bepaald aantal punten afgaat van de gene die aangevallen wordt. Zodra het totaal aantal levenspunten het nul punt berijkt is deze character verslagen. Tijdens het gevecht bestaat er de mogelikkheid deze levenspunten op te voeren, dit door middel van magie of het gebruik van een item. Dit geld zowel voor de magiepunten, punten die nodig zijn om spreuken uit te voeren.Deze gevechten, vooral waaneer het een eindbaas betreft kunnnen nogal wat tijd innemen, in tegenstelling tot de realtime variant, die meestal direkter en sneller vergaat.

Een ander kenmerk van de gevechten binnen een rpg is vaak dat ze on aangekondigd en zeer regelmatig plaatsvinden tijdens het reizen op de wereldkaart. Iets dat aangeeft hoe een belangerijk element het is van een rpg.

Artikelen:
Artikel 1